رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

همسویی وزارتخانه‌ها برای جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان کنکور

8:45 - 25 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۶۹۶
با توجه به انتقاد‌ها و گلایه‌های داوطلبان کنکور سراسری و از سوی دیگر با توجه به اینکه موضوع ایرادات در سوالات از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش نیز مورد نقد قرار گرفته است، نیاز است در جهت شاف سازی امور به طور دقیق به مطالبه داوطلبان پاسخ داده شود.
-کنکور امسال نیزهمچون سال‌های گذشته با حواشی زیادی همراه بود، داوطلبان بیشتر گروه‌های آموزشی با گلایه از سختی سوالات عنوان می‌کردند که سوالات طراحی شده درکنکور خارج از کتاب درسی آنان طرح شده است.
 
این موضوع سبب شد تا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش از ارسال نامه‌ای به سازمان سنجش خبر دهد؛ نامه‌ای که در آن آمده است: «با توجه به گزارشات دریافتی و بررسی‌های انجام‌شده روی سؤالات آزمون سراسری سال جاری، با این‌که انتظار می‌رفت با عنایت به هماهنگی و مکاتبات قبلی، در طراحی سؤالات آزمون امسال شرایط خاص کرونایی درنظر گرفته شود تا از فشار‌های روانی که در این دو سال به دانش‌آموزان و خانواده‌ها وارد شده کاسته شود، متأسفانه نه‌تن‌ها در برخی از دروس (خاصه درس ریاضی) چنین چیزی رخ نداد بلکه شاهد تطابق نداشتن برخی از سؤالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب‌های درسی بودیم، تا حدی که برخی از سؤالات صراحتاً ناظر به مفاهیمی بود که در کتاب‌های درسی هیچ اشاره‌ای بدان نشده است». حسن ملکی رئیس این سازمان، در این نامه درخواست کرده است به سرعت کارگروهی در سازمان سنجش تشکیل و برای حذف سؤالات نامعتبر به صورت ویژه تصمیم گیری شود.

اگرچه که ادعا شده بود این نامه در هفته گذشته برای سازمان سنجش ارسال شده است، اما فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، گفت: با توجه به اینکه سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در رسانه‌ها ادعا کرده است که ۱۵ تیرماه به سازمان سنجش نامه زده است درحالیکه بعدا روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعلام کرده که ۲۰ تیر این نامه ارسال شده است که این خود یک تناقض است.

چرا آموزش و پرورش به طور دقیق سوالات دارای اشکال را اعلام نمی‌کند؟
در نامه ارسالی صحبت از تعداد سوالات بوده و بحثی در این مورد که به طور مشخص دقیقا کدام سوال‌ها ها دارای اشکال است مطرح نشده است. زرین آمیزی در این باره در گفت وگو با میزان ، گفت: صرفا تعدادی سوال در هر گروه آزمایشی ذکر شده است، اما مشخص باید شود دقیقا کدام سوال‌ها خارج از کتاب، کدام سوالات خارج از اهداف آموزشی است. چرا اعلام نمی‌کنند کدام سوال‌ها؟

سوالات خارج از کتاب بررسی می‌شود
به طور کلی دو ادعا از سوی آموزش و پرورش و سازمان برنامه ریزی پزوهشی مطرح است یکی خارج از کتاب بودن برخی سوالات و دیگری موضوع عدم تطابق با اهداف آموزشی است؛ که در مورد سوالات خارج از کتاب زرین آمیزی در گفت‌وگو با میزان گفت: در حدود ۱۰ سوال در گروه‌های مختلف از ۱۵۰۰ سوال را اعلام کردند خارج از کتاب درسی است این موضوع را ما به اساتید طراح سوال و روان سنجی اعلام کردیم و در حال بررسی است سازمان سنجش به صورت مکتوب پس از بررسی پاسخ خود را ارائه خواهد کرد. ما در بیانیه سازمان سنجش در پنجشنبه گذشته گفتیم روال هر سال ما این است اگر سوالی مشکل داشته باشد آن سوال حذف و با تاثیر مثبت محاسبه خواهد شد.

اهداف آموزشی را وزارت آموزش و پرورش تعیین نمی‌کند
یکی از محور‌هایی که در نامه وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره شده است، انتقاد به این موضوع است که برخی از سوالات طرح شده از سوی سازمان سنجش با اهداف آموزشی هم سو نیست، اما سوال مهم این موضوع است که اهداف آموزشی را چه کسی تعیین می‌کند؟

سخنگوی سازمان سنجش در گفت‌وگو با میزان گفت:در این نامه‌ای که سازمان پژوهش و برنامه ریزی به سازمان سنجش ارسال کرده است، عنوان شده یک سری تعداد سوال خارج از اهداف آموزشی است. کنکور یک آزمون رقابتی است از این رو اهداف آموزشی دو وزارتخانه علوم و بهداشت با آموزش و پرورش متفاوت است، بنابراین چنین ادعایی رد است.

همچنین در این باره مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با میزان، گفت: روال بر این نیست که کسی که نیرویی را تربیت می‌کند خودش هم چارچوب‌ها را برای پذیرش آن طرح کند، از این رو کسی که می‌خواهد نیرویی را جذب کند لزوما نباید به تعلیم دهنده آن نیرو استناد کند.

ویس کرمی گفت: در قصه پذیرش دانشگاه‌ها پذیرنده دانشگاه‌ها و وزارت علوم است و سازمان سنجش به عنوان یکی از معاونت‌های وزارت علوم از بین فارغ التحصیلان آموزش و پرورش با برگزاری آزمون سراسری گزینش میکند. به طور کلی پذیرش دانشجو از سوی وزارت علوم باید اتفاق بیفتد و متصدی آن هم سازمان سنجش و شورای سنجش و پذیرش متشکل از دانشگاه‌ها است.
 
 جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان 
آنچه می‌توان در این میان گفت با توجه به انتقاد‌ها و گلایه‌های داوطلبان کنکور سراسری و از سوی دیگر با توجه به اینکه موضوع ایرادات در سوالات از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش نیز مورد نقد قرار گرفته است، نیاز است در جهت شاف سازی امور به طور دقیق به مطالبه داوطلبان پاسخ داده شود. ازین رو تشکیل کارگروهی با هدف بررسی این امر لازم و ضروری به نظر می‌رسد. از سویی دیگر با توجه به این موضوع که سازمان سنجش، وزارت علوم را به عنوان تعین کننده اهداف آموزشی در کنکور می‌داند لذا شایسته است دو وزارت خانه آموزش و پرورش و وزارت علوم در یک راستا ویا حداقل نزدیک به هم حرکت کنند.
چرا که داوطلبان فارغ از شرایط تحمیلی کرونا و بار روانی حاصل از آن و همچنین فشار بسیار زیادی که در طی دوران منتهی به کنکور پشت سر گذاشتند، اکنون نیاز دارند تا با اعتماد به نهاد‌های مجری و پاسخگو مطالبات خود را پیگیری کنند تا حقوق آنان در میانه اختلاف نظر‌ها تضییع نگردد.

بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *